Um mês no Brasil! - Reisverslag uit Blumenau, Brazilië van bramzeelte - WaarBenJij.nu Um mês no Brasil! - Reisverslag uit Blumenau, Brazilië van bramzeelte - WaarBenJij.nu

Um mês no Brasil!

Blijf op de hoogte en volg

26 Augustus 2013 | Brazilië, Blumenau

Oi tudo mundo!
De eerste maand in Brazilië is vandaag een feit! Aan de ene kant gaat de tijd erg snel, maar aan de andere kant blijf ik me verbazen over hoeveel je kan ervaren in slechts een maand. De laatste twee weken heb ik geen blog meer geschreven, dus ik zal beginnen waar ik ben geëindigd.
Zondag 10 Augustus was het in Brazilië nationale vaderdag. In tegenstelling tot Nederland wordt er hier erg veel waarde gehecht aan deze dag. In Brazilië ben je vaker op je familie aangewezen dan in Nederland, en daarom komt de hele familie dan ook samen voor een dag als deze. Ik heb met mijn moeder een bezoek gebracht aan haar ouders. Ik werd eenmaal daar aangekomen nogal overrompeld door alle mensen, het gezin bestaat namelijk uit 11 kinderen! Blijkbaar was de kerk hier vroeger veel aanzienlijker, of de pil was gewoon te duur. Ondanks de drukte is zo'n groot gezin wel erg gezellig, en al helemaal in een klein huisje! We hebben goed gegeten, want dat kunnen Brazilianen, en hebben de wedstrijd gekeken. Voetbal is hier misschien wel een grotere sport dan in Nederland. Je bent niet automatisch fan van de dichtstbijzijnde club, zoals in Nederland, en dit zorgt voor gezellige concurrentie. In Rio de Janeiro spelen bijvoorbeeld 4 grote clubs, en als je vader dan een Flamengo-fan is kan je moeder een Botafogo-fan zijn. Grappig is hoe iedere Braziliaan een hekel heeft aan FC Barça's nieuwe aankoop, Neymar. Arrogante en ijdele spelers horen nou eenmaal in Europa zegt men hier.
De week daarna was eigenlijk de eerste normale week. Je staat op, eet je ontbijt, loopt naar het busstation, gaat naar school en komt terug voor de lunch. En 's middags is het tijd voor een siësta, want als je alarm om 5:30 afgaat verdien je wel een extraatje zo nu en dan. Niet waar, uitgeslapen Hollander? School wordt trouwens wel een beetje saai, aangezien je de leraar niet begrijpt. Het niveau op school is goed, en de leraren geven goed les, maar daar kan ik nog niet van profiteren. Gelukkig zijn mijn medeleerlingen erg aardig, en is het tafelblad niet al te hard om zo nu en dan op neer te dalen. Ookal is de stof vrij makkelijk, ik zal geen tienen scoren op dit moment. Het is erg leuk dat er nu 5 uitwisselingsstudenten op mijn school zitten, van over de hele wereld! We kunnen het goed met elkaar vinden en het is erg gezellig! School is gelukkig om 12:05 al uit, en dan is het tijd voor een warme lunch. Soms ga ik naar de mall met vrienden (lekker de blits lopen als de exchange student ;)), maar als spaarzame Hollander kies ik toch vaak voor de lunch in huis. Op donderdag stond er een leuk evenement op de planning. Aangezien mijn tweede gastmoeder een ondergoedshop heeft, organiseerde deze een luxe modeshow om geld op te halen voor borstkanker. Natuurlijk zei ik volmondig ja wanneer ik werd gevraagd om in pyjama's te poseren. Nouja, volmondig, het is altijd leuk om nieuwe ervaringen op te doen, niet waar? In ieder geval was het een erg leuke avond, en het eten was zoals altijd weer piek in orde. Ik heb in die dagen ook een klein griepje opgelopen, en heb nog erg lang de grappen van mijn familie moeten aanhoren over de "stoere Hollander die dunne T-shirts draagt en het nooit koud heeft". Het weer is hier nogal wisselvallig, en het is soms dan ook echt koud. Zo kan de middag kouder zijn dan de ochtend. 19 graden, bewolkt en regenachtig is het vandaag. En als het in Brazilië bewolkt is, betekent dit dat het vanaf 50 meter hoogte potdicht zit. Regen is geen probleem, als je binnen zit doet het geluid je namelijk verdacht veel denken aan een goedkope regenwoudgeluiden-meditatietape. Ik ben deze zwaarste winter sinds 50 jaar onderhand wel een beetje zat hoor ;). Maar serieus, het is echt wel koud!
In het weekend ben ik bij vrienden geweest, en heb ik bovenal erg veel slaap ingehaald! Voor de nodige karmapunten heb ik toch wel even meegeholpen met het opruimen van de palmplantage. De week daarna verliep relatief rustig. Er vond nog een Rotary meeting met de gouverneur plaats, waarop ik en een medestudent aanwezig waren. Toevallig kwam ik hierop aan de praat met een Nederlandse vrouw, en kwam er tot mijn verbazing achter dat het Nederlands niet zo soepel meer liep! Natuurlijk spreek je het nog gewoon vloeiend, maar na een goed gesprek voelt je tong aan alsof je een lantaarnpaal hebt gelikt in hartje December. Gelukkig waren er ook genoeg aardige mensen om Portugees mee te oefenen...zover dit momenteel voor mij mogelijk is. Ik voelde me in deze dagen voor de eerste keer echt "ingeburgerd". Het is nu geen vakantie meer, maar het gewone leven. Ik begon een klein beetje heimwee te krijgen, maar plotseling was de zon daar met zijn blauwe lucht en 27 graden. Wanneer je op zo'n moment een wandeling door de wijk maakt, verdwijnt iedere negatieve gedachte als sneeuw voor de zon. Ook heb ik het beroemde nummer "garota d'Ipanema" op de basgitaar geleerd, met een leraar. Als het mogelijk is, plaats ik een filmpje! Zaterdag ben ik naar Florianópolis geweest met kennissen. Ondanks het slechte weer, was dit ook weer een geweldige ervaring. Deze stad staat bekend als het Ibiza van Brazilië, en met zijn ontelbare stranden en unieke ligging kan je dat ook meteen begrijpen! Foto's volgen. Na een heerlijke churrascomaaltijd heb ik ook nog het strand "balneario camboriu" bezocht, de copacabana van het zuiden. Life's a beach, dit motto geld zeker voor de mensen hier, en ik kijk dan ook uit naar een strandbezoek in de zomer!
Ik wilde jullie toch nog even vertellen over mijn bezoek aan Pomerode gisteren. We hadden hier een lunch, en de bijnaam van de stad "the most german town ever" verklaarde zich snel genoeg. En dan denk je dat Blumenau al Duits is. 90 procent van de bevolking spreekt vloeiend Duits, is blond, en de kinderen gaan naar tweetalige scholen. Zelfs het gedrag van de mensen is typisch Duits. Het geheel kwam voor mij toch wel aan als een "reverse cultural shock", maar het was leuk om een middagje dom Duits te kletsen in de tropen. Naast Portugees en Engels, zal mijn Duits dit jaar blijkbaar ook worden verbeterd! Ik heb het in deze maand in ieder geval al meer gesproken dan in alle Duits lessen op het TCC bij elkaar ;).
Ik zou ellenlang kunnen blijven praten over alle ervaringen hier, maar dat zou in de herhaling vallen. Het gaat kortom nog helemaal prima hier! Ik ben benieuwd naar alles wat nog komen gaat. Het orientatieweekend, de reizen, de toename van mijn gewicht door massieve steaks. We zullen het allemaal nog zien! Ik ga proberen wat foto's te plaatsen op de blog, om een beeld van mijn woonsituatie te schetsen. Als er vragen zijn, beantwoord ik deze graag!
Até proxima vez Oldenzaal, boa noite :)

  • 28 Augustus 2013 - 14:29

    Ellen Bhagerath:

    He Bram,

    Bij het lezen van je verhalen merk ik dat je geniet. Fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Ben zeer benieuwd naar foto's want met al dat eten ................ ha ha .Ook hier in Oldenzaal is het dagelijkse leven weer begonnen. Iedereen weer naar school en werk.

    Blijf genieten en we zien uit naar een paar foto's.

    Groeten van ons allemaal.

  • 31 Augustus 2013 - 21:58

    Aart-JanSmit:

    Beste Bram,
    Time flies, maar erg leuk dat je ons middels je blog op de hoogte houdt.ik heb de indruk dat je prima vermaakt en al aardig inburgert. Veel plezier en ik houd me straks aanbevolen voor wat bijles Portugees.Good gaon!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 15 Juni 2013
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 6316

Voorgaande reizen:

26 Juli 2013 - 26 Juni 2014

Jaaruitwisseling Blumenau-Brazilië

Landen bezocht: